Nürburgring

De Nürburgring is een racecircuit in Nürburg, in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts. Op 27 september 1925 is begonnen met de aanleg van het circuit rond het dorp en het middeleeuwse kasteel Nürburg in de Eifel, de opening was in het weekend van 18 en 19 Juni 1927.

Vroeger voerde het parcours de rijders over 28 km en bestond uit de Nordschleife (22,8 km ) en Südschleife (7,7 km), langs 173 bochten (89 linkse- 84 rechtse bochten). Het circuit is destijds aangelegd als onderdeel van een groot werkgelegenheidsproject om de economie in de Eifel vlot te trekken. Het circuit groeide in de jaren erna uit tot één van de beroemdste circuits ter wereld. Maar sinds de bekende Oostenrijkse Formule 1-coureur Niki Lauda er in 1976 een zware (bijna dodelijke) crash maakte in, of eigenlijk net voor de bocht Bergwerk, wordt ‘De Groene Hel’, zoals dit circuit genoemd werd, niet meer gebruikt voor Formule 1-races.

Men bouwde in 1984 een veiliger en minder uitdagend circuit naast het oude. In 1984 en 1985 werden Formule 1 races gehouden op het circuit. Daarna verdween het naar Hockenheim. Vanaf 1995 behoort de Grand Prix in Nürburg tot de traagste races van het seizoen. Nu is één ronde nog maar 5,148 km lang. Het mooiste onderdeel van de baan is de Veedol-chicane, waar soms spectaculaire inhaalmanoeuvres plaatsvinden. Ook het wisselvallige weer en de vaak glibberige baan kunnen zorgen voor interessante ontwikkelingen in Nürburg. Michael Schumacher boekte de meeste zeges op dit circuit. Ook Alain Prost, Jacques Villeneuve, Rubens Barrichello, Ralf Schumacher en Fernando Alonso wisten hier de Grote Prijs van Europa te winnen.

In 2002 is het circuit aangepast met de Mercedes-arena, een bochtencombinatie vlak na start-finish. Dit moest ten eerste het spektakelgehalte van de races verhogen, maar vooral de eerste bocht uitschakelen. Vroeger een scherprechter bij de start van de race. Berucht is de crash van Pedro Diniz in een Sauber Petronas in 1999.

Op 29 augustus 2006 werd bekendgemaakt dat vanaf het seizoen 2007 de Grote Prijs van Europa niet meer op de Nürburgring verreden werd. Er werd besloten dat er op de circuits Hockenheimring en Nürburgring om de beurt de Grand Prix van Duitsland verreden wordt.

Carel Godin de Beaufort verongelukte fataal in 1964 op de Nürburgring tijdens de training voor de Grand Prix van Duitsland.

(bron)